۱۳۸۸ آبان ۲۱, پنجشنبه

انقلابهای بشری

مردم به خیابانها ریختند تا برای آرمانهایشان و رسیدن به انقلابی عظیم تلاش کنند . بعد از مدتی انقلابشان به ثمر می رسد و مدتی در شادمانی این پیروزی مسرت بخش غرق می گردند و دوباره باز می گردند به زندگی سابق قبل از انقلاب ولی با چهره هایی متفاوت !
آری . آیا انقلابهایی که به دست بشر رخ داده در اکثر موارد غیر از این بوده است ؟
متاسفانه برای به ثمر رسیدن انقلابی، از مردم و احساساتشان استفاده ابزاری می شود و بعد از به ثمر رسیدن انقلابها معمولا همین مردم می شوند « عده ای که قادر به تصمیم گیری نیستند » و بعد چه می شود عده ای دیگر که سیاستمدار نامیده می شوند ، می شوند همه کاره و بر مردم حکومت می کنند .
آنچه که مسلم است ، مردم عادی معمولا از انقلابها سهمی نمی برند و غالبا عده ای زیرک که موقعیتها را به خوبی شناسایی می کنند از موقعیت ایجاد شده به نحو مطلوبی برای خود استفاده می کنند و در واقع باید گفت مردم عادی در این بازی در حد وسیله بوده اند .
در تاریخ نمونه بسیاری از این رویدادها وجود دارد ؛ انقلاب فرانسه که منجر به روی کار آمدن ناپلئون گشت ، انقلاب الجزایر و انقلابهایی که در تاریخ ایران هم کم رخ نداده است .
می خواهم در اینجا از عنصر تلمیح استفاده کنم و شما را ارجاع دهم به کتاب قلعه حیوانات نوشته جورج اورول :
در این کتاب حیوانات یک مزرعه برای تغییر وضع موجود ، علیه مالک انسان خود دست به انقلابی عظیم زدند با نام « برابری و رسیدن به رفاه برای تمام حیوانات » .
ولی نتیجه در آخر این بود که خوکان رهبر و پیشوای آنان گشتند و نه تنها وضعشان بهتر نشد بلکه بدتر هم شد ؛ که هم کار بیشتر میکردند و هم جیره کمتری نسبت به سابق دریافت می کردند .
آری ، آنچه که از این انقلابهای به دست بشر مسلم است این است که مردم عادی نقش وسیله را در بازی سیاست ایفا می کنند و نه بیشتر .
از مردم انتظار می رود با توجه تاریخ و مشاهده وضع حاضر منطقی تصمیم بگیرند و خود را ملعبه دست سیاستمداران قرار ندهند تا آنها برای رسیدن به امیال خود از مردم استفاده کنند .
و مردم عزیز و هموطنان گرامی باید به این نکته توجه کنند که سیاستمدارانی که امروز از آنها حمایت می کنند ، حاکمان دیروز آنها بودند .
بهتر است مردم سرنوشت خود را ، خود بدست گیرند ، نه اینکه آنرا به دست دیگران دهند .

۳ نظر:

soshian گفت...

به امید ایرانی سبز.

آپم:

عذر خواهی ازتمام دوستان.

chista گفت...

مطلب جالبی بود..یاد جمله ی معروف انقلاب فرزندان خود را می بلعد افتادم.

soshian گفت...

به امید ایرانی سبز.

آپم با:

نامه ی پینوکیو به احمدی نژاد( ا.ن)
...