۱۳۸۸ تیر ۳۰, سه‌شنبه

مردم و حکومتها


مردم جهان از آغاز تاریخ بشریت کمتر حکومتی را دیده است که برای مردم باشد و در برابر تغییرات خواست مردم مقاومت نکرده باشد و کمتر انقلابی را دیده است که بر خواست مردم تاکید داشته باشد . ( ممکن است در ابتدا به برخی از خواستها توجه شود )
آری انقلابی پیروز می شود ولی از این انقلابها ، انقلابیونی بیرون می آیند که دیگر انقلابی نیستند و انقلاب را که یک جنبش و حرکت است به یک حکومت ایستا تبدیل می کنند و سعی در تثبیت آن دارند . از این بیرون آمدنها هم افراد سرشناس می آیند که اگر واقع بینانه نگاه کنیم سهم آنها از مردمی که یکصدا شدند کمتر است ، زیرا که این پیروزی از آنِ مردمی ست که با همدلی و اتحاد آنرا به ثمر رساندند ولی هیچ سهمی ندارند این پیروزی از آن انسانی ست که با انسان دیگر جمع شد و شد ما ، آنها ، ملت .
ولی همواره در طول تاریخ این صداها که منشا تغییر و تحول است کنار گذاشته می شود و با بی تفاوتی با آن برخورد می شود و صدایی تک می شود مای آنها . اصلا علت انقلابها ایستادگی این صدای ما در برابر صذایی تک است ولی بعد از پیروزی می شود تکی دگر و اگر بار دگر مقابل این تک برآیی ، می شود آشوب .
آنگاه این دولتها چه میکنند ؟
مردم جهان قربانی چه کسانی هستند ؟
مردم در سراسر جهان مقابل یکدیگر بارها صف آرایی کردند بدون هیچ دلیل منطقی و برای دولتهایشان . آیا اختلاف میان دولتها سبب صف آرایی مردم مقابل یکدیگر نمی گردد ؟ ذحاصل این صف آرایی ها برای مردم چه بوده ؟ بجز کمک به تثبیت همان حکومتها ؟
عامل این مرزبندیهای سیاسی که باعث جدایی مردم از یکدیگر شده است کیست ؟ آیا همان دولتها نیستند ؟ عامل اصلی نژاد پرستی کیست ؟ آیا همین مرزبندی ها نیست ؟ عامل اصلی نزاعهای قومی کیست ؟ آیا روسا نیستند ؟ عامل اصلی جنگ و خونریزی کیست ؟ آیا مردم قربانیان بزرگ حکومتها نیستند ؟آیا علت عقب ماندگی ملتها دولتها نیستند ؟
چه میشد هیچ تفاوتی میان شروند زیمبابوه و شهروند آمریکایی نبود ؟ چه میشد هیچ تفاوتی میان شروند افغانی و شهروند ایرانی نبود ؟ چه کسی باعث این اختلاف شد ؟ شاید بگویید ناآگاهی آن مردم . ولی چه کسی باعث این ناآگاهی شد ؟ آیا اگر این تفاوت نباشد باز هم شاهد جنگ و خونریزی خواهیم بود ؟
اون جیزی که باعث انقلاب و تغییر می شود این است که مردم جهان همواره در راستای آرمانها و تحقق بخشیدن به آرمانهایشان حرکت می کنند ، اگر چه آرمانهایشان را بعد از پیروزی از دست رفته ببینند . این است که مردم جهان را بیدار نگه داشته و امیدوار . این امید است که همواره باعث تغییر شده است . این است که موجب ترس حکومتها می شود . هر انسانی نزد خود آرمانی دارد که اگر این آرمانها در یک جهت قرار گیرد می شود انقلاب . برای مردم چندان مهم نیست که حکومتها چه می کنند مهم زنده موندن این آرمانهاست .
زنده باد انسان آزاده .

( پی نوشت : در کشورهای توسعه یافته ممکن است انقلابی رخ ندهد و لی روح تحول خواهی از میان نرفته است )

هیچ نظری موجود نیست: